Anledningen till att vi inte borde kontakta folks arbetsgivare när någon säger något diskriminerande

Något som blivit allt vanligare nu är att människor som ser andra skriva skeva saker på nätet väljer att kontakta de personernas arbetsplatser, med förhoppningen om att de ska avskedas från dem på grund av sakerna de sagt.
Och det här är en väldigt farlig trend.
Alltså, jag förstår helt känslan av att vilja hämnas, eller se till så att personens kanske rasistiska eller sexistiska uttalanden får konsekvenser för hen. Jag gillar också tanken på att t ex en hbtq-fob blir biten i röven av skiten hen sagt. Men inte på det här sättet.
 
Idén om att anställda alltid är företagets ansikte utåt, även när de inte är i tjänst, ger cheferna en enormt mycket större makt över de anställda. Vi lever redan i ett samhälle där cheferna tillåts ha en väldigt stor kontroll över sina anställda under deras arbetstid. Men genom att uppmuntra företag att "straffa" enskilda anställda för saker de sagt på fritiden så ger en också cheferna möjligheten att kontrollera och bestämma över vad de anställda gör på fritiden, något de egentligen inte har något med att göra. Det skapar helt enkelt en trend, och genom att maila ett företag och säga "jag vill inte vara kund hos er så länge person X som är rasist jobbar för er" så ger en också företaget argument för att öka den redan ofta rätt rigida kontroll som finns av de anställda.
 
Även om diskriminering förstås är vidrigt så sätter idén ett livsfarligt mönster. För vad händer när du inte får uttrycka dig feministiskt för din chef? Eller när du inte får vara allt för långt på vänsterkanten? Att hota någons försörjning för det personen säger är ett allvarligt hot mot yttrande- och organisationsfriheten, och något som användes väldigt friskt under arbetarrörelsens tidigare skeenden. För, om vi skapar en kultur där det anses vara okej för företag att avskeda folk för vad de gör på fritiden, så är vi farligt nära att gå tillbaka till den tid när folk avskedades för att de organiserade sig fackligt (det är vi förstås redan genom bemanningsföretagen och timanställningarna, men vi behöver inte ge företagen ännu mer ammunition).
 
Det är förstås skillnad om personen säger det i samband med sitt yrkesutövande. Då är det en helt annan sak. Men när McDonalds kontaktas för vad deras anställde sagt privat så skapar vi idén om att de anställda tillhör företaget, snarare än att de bara arbetar för dem. En människas arbetsgivare har helt enkelt inte ett piss att göra med vad hen säger eller gör på fritiden.
Det är väldigt viktigt att försöka motarbeta diskriminering i samhället, men det bör inte göras genom att ge företag mer kontroll över sina anställda. Så koppla inte ihop en människas åsikter med människans arbetsplats, för det är inte en idé vi vill så i företagsledarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0