Män och kvinnor behandlas inte alls lika i spelvärlden

När folk pratar om att kvinnor behandlas illa i spelvärlden, och då främst att de blir dåligt bemötta i onlinespel, så är det många som menar att det inte har något  med att de är kvinnor att göra, utan att alla blir dåligt bemötta i onlinespelen. Att det på något sätt skulle vara jämställt, och att tjejer bara är ovana vid det som är vardag för killarna. Jag har spelat onlinespel i många, många år, och jag säger direkt att det är helt uppåt väggarna. Jag kan gå med på att både män och kvinnor behandlas illa, men män och kvinnor behandlas fortfarande väldigt olika. Skillnaden märks på många olika sätt, och jag tänkte gå igenom lite exempel.

 

Förolämpningar:
Skillnaden här är dels att män förolämpas för hur de spelar, medan kvinnor förolämpas för att de är kvinnor. Den märks också i och med att vara kvinna används som en förolämpning, vilket inte sker med att vara man. De flesta förolämpningar en kvinna får ta emot i onlinespel är helt enkelt kvinnligt kodade förolämpningar, till exempel ”bitch”, ”slut”, ”get back in the kitchen”, ”whore”, ”cunt” osv. Det här sker inte alls i samma motsvarighet mot män, med undantag från penisförolämpningar och att folk kallas ”bög”. Men jag tror vi båda kan vara överens om att det inte är det manligt kodade i ordet ”bög” som är förolämpningen, utan det homosexuella.
Kvinnor förolämpas dessutom i väldigt hög grad för sina utseenden och sin sexuellhet. En manlig spelare blir sällan kallad ”ugly” och får sällan höra att han bara spelar för att han inte kan få ligga. På samma sätt får han sällan höra att han istället borde göra det han är till för, nämligen att ha sex. Det får däremot kvinnliga spelare (väldigt ofta kopplat till att de ska suga förolämparens kuk, av någon anledning).

 

Nedvärderande:
Inom spelvärlden ser sjukt många killar tjejer som per definition sämre på spel än vad de är. Det här gäller egentligen inom hela nördvärlden, men det syns väldigt tydligt i datorspelen. Det här beror på att nördvärlden, av någon anledning, blivit manligt kodad. Det här märker vi dels på tidigare nämnda ”gå till köket”- och ”gör det du ska och sug av mig”-förolämpningarna, där det slås fast väldigt tydligt att spel inte är något för kvinnor.
Vi märker också det här när en tjej spelar bra. Det blir en väldigt mycket större grej när en tjej är duktig på ett spel. Då är hon inte bara duktig, utan hon är duktig trots att hon är tjej. Att vara tjej blir här en sorts funktionsnedsättning, som om det vore något naturligt hinder som den välspelande tjejen i fråga lyckats övervinna. Det är en sak när män förvånas över att kvinnor gillar spel, eftersom spelen är så pass manligt kodade. Det hela är inte positivt för fem öre, men det är förståelig reaktion utifrån ett normperspektiv (de flesta har helt enkelt inte så bra koll på normer). Men att sedan förvånas över att tjejer är bra på spel vittnar bara om premissen att tjejer skulle vara sämre per definition. En tjej är helt enkelt inte bra trots att hon är tjej, hon är bra, punkt.
I frågor om kunskap ser vi det här också. Många kvinnor som varit iväg på konvent vittnar om att folk där utgår ifrån att deras intresse skulle vara oäkta. Det kan handla om anklagelser om att bara vara där för att få manlig uppmärksamhet, att de ignoreras eller att de inte tas på allvar. En E3-rapport beskrev hur kvinnliga reportrar utsattes för sexuella trakasserier, att folk vägrade besvara deras frågor eller började tala med dem som om de var helt okunniga inom mediet de var journalister inom. En kvinna berättade till och med om hur en som visade upp ett spel började beskriva för henne hur hon skulle styra en vanlig WADS-FPSstyrning, trots att hon redan börjat spela och det tydligt framgick att hon redan kunde.
Slutligen bör det nämnas att när det gäller nedvärderandet så menar ingen att män aldrig blir nedvärderade, det blir de definitivt. Men de blir inte nedvärderade för att de är män, utan det är alltid något annat (dålig på spelet, t ex). Kvinnor blir dock så gott som alltid nedvärderade för att de är kvinnor.

 

Representation:
Det finns avgjorda problem med den kvinnliga representationen i spel. Kort sagt så är för få karaktärer kvinnliga, och karaktärerna är för ”dåliga”. De tenderar att vara mesigare, svagare och i behov av räddning. Och så gott som alla protagonister är män. På den här fronten går det framåt, men det går mycket, mycket trögt. Här ser vi också privilegiet att slippa definieras, då manliga protagonister är den tysta normen som bara beskrivs som ”protagonist”, medan kvinnliga protagonister brukar behöva specificeras att de är kvinnliga. Och lägg dessutom till ståhejet om Remeber Me som förlorade finansiering för att det hade en kvinnlig protagonist.

 

Sexualisering och objektifiering:
Det de flesta kvinnor som spelar onlinespel som jag talat med vittnar om är att de, ifall någon får reda på att de är kvinnor, ofta bombarderas med sexuella förslag. Det här ska tydligen vara särskilt vanligt i X-box live (har inte X-box så jag vet inte hur det ser ut här). Många vill se bilder på personen, gärna utan kläder, och blir sura om hon vägrar. Här ser vi också dubbelmoralen då tjejer som skickar nakenbilder ses som smutsiga horor, medan tjejer som vägrar ses som frigida bitchar. Det går liksom inte att vinna. På samma sätt har vi de sexuellt laddade kränkande kommentarerna som kvinnliga spelare möts av. De tidigare nämnda ”du spelar bara för att du är för ful för att få ligga”- och ”gör det du borde och sug av mig”-kommentarerna vittnar om det, att kvinnorna i första hand ses sexuellt, och inte som medspelare.
Vi ser också en omfattande sexualisering i själva spelen. Kvinnliga karaktärer tenderar helt enkelt att vara mer lättklädda, från de pinsamt tydliga i Final Fantasy och liknande japanska spel, Duke Nukem och MMORPGnas rustningar till Mass Effect 2s ruminzoomningar och ”djupare” spel som Fahrenheit och Heavy Rain som var bra mycket mer benägna att visa de kvinnliga karaktärerna nakna än de manliga. En förkrossande majoritet av alla kvinnliga karaktärer är också konventionellt attraktiva. Ännu fler är smala. Hos män är det betydligt friare.
Dead Island var annars ett skräckexempel

 

”Men är inte det här bara enskilda rötägg”
Allt är alltid enskilda rötägg, men när tillräckliga många enskilda rötägg gör precis samma rötäggiga sak så börjar det handla om ett mönster. Då är det inte enskilda rötägg längre, utan det finns det något mer bakomliggande. Då finns det ett problem i kulturen som orsakar de här bristerna. Vi kan helt enkelt inte få stopp på den här typen av problematik genom att säga att vissa är dumma och uppmana folk att strunta i dem. Det är mer komplicerat än så.

 


Det är helt enkelt en skillnad på hur män och kvinnor bemöts i spelvärlden, och även om bägge kan bemötas illa så är det verkligen inte likvärdigt. Det är helt enkelt skillnad på att hånas och att hånas för ens könstillhörighet. Det första implicerar att du är en individ, det andra ser dig bara som en representation för din upplevda könstillhörighet.


Kommentarer
Postat av: Fug

I fug ur mom in bed pls

Svar: Ehm, riiight.
auuus

2013-06-22 @ 18:00:52
Postat av: Adolf Hipster

Femenist propaganda, well played fematron2000, now get back in the kitchen

Svar: Aaaaaaw! Vad gulligt! <3
auuus

2013-06-23 @ 15:29:09
Postat av: Erika

Har spelat datorspel sedan Amigans tid, och numera online på wow och annat. Kan bara hålla med dig i det du skriver, det är en väldig press på kvinnliga spelare, och en ojämlikhet som visar sig i både stort och smått. Att jag levlar min rogue på tre röda sekunder och och kör dps i raider som ett proffs, betyder plötsligt ingenting eftersom jag tackade nej till en duell och då måste jag ju givetvis vara helt kass, spela "som en tjej" och inte ha i spelet att göra min "jävla fitta".

Svar: Jo, verkligen. Det blir en total dubbelstandard som manliga spelare slipper. Och kvinnliga måste alltid, som du säger, bevisa sig dubbelt.
auuus

2013-06-27 @ 17:29:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0