Borde vi tillåta hemundervisning?

Nej, det borde vi inte.
 
Att jag, som blivande lärare, tänker såhär är kanske inte särskilt förvånande. Och i mitt tycke kan det här egentligen kännas som något av en icke-fråga, men i och med nyliberalismens ökade genomslag har också fler börjat förespråka den ack så tvivelaktiga "rätten" att själva få undervisa sina barn. Så jag tänkte förklara varför idén med hemundervisning är komplett galen.
 
Det är en fråga om utbildning
Jag pluggar en fem år lång utbildning för att bli lärare i två ämnen, svenska och historia. Att det då ska komma någon och påstå sig vara lika kapabel att undervisa i de ämnena som jag kommer bli med motiveringen att hen minsann är vuxen och har "livserfarenhet" eller att hen gått gymnasiet själv och då lärt sig vad det handlar om är för mig fullständigt bisarr.
Först och främst har det hänt en del med vetenskapen de senaste trettio-något åren, och det som lärs ut på gymnasiet har förändrats. Vidare ställer jag mig väldigt skeptisk till att folk skulle ha ett så perfekt minne att de minns allt de lärde sig under sin skoltid. Lägger vi dessutom till att jag efter fem år bara blir behörig lärare i två ämnen, och att elever läser bra många fler ämnen än det så blir idén om att vem som helst skulle sitta på tillräcklig kunskap helt vansinnig. Vi går i skola för att utbilda oss, och när vi läser på universitet så blir vi, på sätt och vis, experter inom våra egna områden. Även om vi går in djupt i våra intressesfärer så är det en stor skillnad på att ha utbildats i det och att inte ha utbildats i det. Det finns säkert hobbyhistoriker som har bättre koll på historia än vad jag kommer att ha när jag är färdigutbildad, men majoriteten av alla människor kommer inte att ha det. Inte ens de som är intresserade av historia.
 
Men även om vi bortser ifrån ämneskunskapen så besitter de flesta icke-lärare fortfarande inte tillräckligt med kunnande för att vara goda lärare. Det är nämligen skillnad på att vara kunnig inom ett ämne och att kunna lära ut det ämnet (ett faktum som många undervisande professorer är tragiskt ovetande om). Att undervisa är helt enkelt väldigt mycket svårare än att bara ställa sig framför en klass och rabbla upp en massa fakta, vilket är anledningen till att du fortfarande inte får bli gymnasielärare i historia även om du sitter med en magisterexamen i ämnet. Du måste fortfarande läsa didaktik.
 
Jag skriver helt under på att vuxna ofta är mer allmänbildade än tonåringar. Det är en konsekvens av livserfarenheten. Men bara för att en person vet mer än någon annan inom ett område gör det dem fortfarande inte till experter. Och definitivt inte till lämpliga lärare.
 
 
Det är en fråga om social kompetens
Social kompetens är inget vi föds med, det är något vi lär oss. Hur vi beter oss mot varandra, hur vi håller ett samtal, hur vi för oss i sociala situationer, allt det är färdigheter vi lärt oss genom interaktion med andra människor. Fler möten innebär fler möjligheter att lära sig, och eftersom vi i skolan möter väldigt många, väldigt olika människor innebär det att vår sociala kompetens får en möjlighet att bli bredare.
Visst, olika människor har olika lätt med det sociala, det säger jag verkligen inte emot, men precis som att vissa har lättare än andra att bli bra på fotboll så kommer ingen fortfarande någonstans utan träning.
 
Människor är dessutom på det stora hela sociala varelser. De flesta av oss behöver social interaktion för att må bra. Barn som inte går i skolan kommer troligtvis inte att möta lika mycket andra barn, och lär då inte heller ha möjlighet att skaffa sig lika mycket jämnåriga vänner. Eftersom de fortfarande är sociala kommer de istället försöka vända sig innåt mot familjen för att få sitt sociala behov tillfredsställt. Jag säger verkligen inte att det är negativt med en nära social relation till sin familj, tvärtom, men det är fortfarande väldigt viktigt att vi har vänner i vår egen ålder. Vi ska ju helst söka oss utåt och lämna familjen någon gång, inte vara beroende av dem hela livet. Jag förstår att det här svider för många föräldrar (tycker rätt synd om mina egna eftersom jag är så fruktansvärt usel på att höra av mig) men samtidigt är det en del av hur det bör vara. Det är så de flesta av oss människor fungerar, och att som förälder insistera på hemundervisning på grund av separationsångest är knappast rättvist mot barnet.
 
 
Det är en fråga om värderingar
Det huvudsakliga argumenten för att tillåta hemundervisning är att föräldrarna själva vill bestämma vilka värderingar deras barn ska utsättas för. Det här ser jag som en form av barnmisshandel.
I skolan möter vi som sagt väldigt mycket olika människor, och med det får vi också väldigt många olika nya perspektiv och åsikter som vi tvingas ta ställning till. I de här mötena utmanas vår egna förförståelse och vi tvingas ompröva våra ståndpunkter. Huruvida vi sedan ändrar åsikt eller inte är irrelevant, men vi har fortfarande utvecklats genom att tvingas ta ställning till en åsikt som inte stämmer överens med vår egen (assimilation och ackommodation för den som är intresserad av Piaget).
Även om vi bortser ifrån en eventuell förändring av åsikter så är det fortfarande väldigt nyttigt för barn att veta att alla inte har samma perspektiv eller samma åsikter som de. Det ökar deras empatiska förmåga.
 
Skolan har också värderingar. Det här kommer vi inte ifrån, och skollagen är knappast neutral. Vi lärare ska uppmuntra demokrati, allas lika värde och rättigheter, ett allmänt schyst beteende och följande av Sveriges lag. Det är en del av vårt uppdrag, men det är ett uppdrag som formulerats genom en folkvald process. Vi, som ett samhälle, har via demokratiska processer kommit fram till vilka värderingar vi vill premiera i det här samhället, och det är också dessa som skolan lär ut. Sen får folk givetvis tycka vad de vill, Sverige är ingen tankediktatur (oavsett vad Avpixlat än försöker lura i folk), men vi har fortfarande värderingar vi byggt samhället på. Och även om skolan inte är neutral så är det acceptans som i hög grad lärs ut. Skolan lär ut att du får bilda dig din egen uppfattning. Att som förälder gå ifrån det och istället tvinga på sin egen politiska, religiösa eller etiska bild på sina barn är inte acceptabelt.
 
 
Det är en fråga om rättigheter
Det hemundervisningsförespråkarna i hög grad bygger sin argumentation på är att de som föräldrar har rätt att bestämma vad som är rätt för deras barn. Problemet är att de inte har det, och många föräldrar klarar inte av att bestämma eller ens avgöra vad det är som faktiskt är bäst för ungarna. Barn är inte en ägodel för föräldrarna att göra vad de vill med. De är människor, och föräldrar bör inte ha rätt att göra vad som helst med barnet. Om ett barn blir sjukt så bör det inte vara föräldrarnas rätt att vägra att söka sjukvård för att istället förlita sig på bön/healing/något annat ovetenskapligt nonsens. Och om ett barn kommer till skada på grund av något sådant här (tragiskt nog inte helt ovanligt) bör föräldrarna förlora vårdnaden och slängas i fängelse.
Det är därför vi säger att föräldrar är "vårdnadshavare", inte "ägare" av barnet.
 
Bilden vi matas av från de som förespråkar hemundervisning är två extremt kunniga och välutbildade föräldrar som vill hålla sina barn borta från en förfallande skola i kaos där ungar mobbas och misshandlas och ingen ändå lär sig ett dugg. Men den här bilden stämmer inte överens med vilka det är som främst kommer att nyttja hemundervisningsmöjligheterna.
Det kommer istället framför allt att användas av religiösa fanatiker som vill indoktrinera sina barn till att aldrig tänka något annat än vad de själva gör. Det är kreationister, vetenskapsföraktare, hbtq-fober och rasister som kommer att använda det här för att se till att deras barn får en lika trång världsbild som de själva. Människor som vägrar acceptera skolans värdering om lika värde och skolans fokus på vetenskap. Missförstå mig inte, de menar säkert "väl", men att utsätta barn för den sortens "välmening" är barnmisshandel.
 
Barn ska gå i en allmän skola. Det är en fundamental del av deras mänskliga rättigheter.
 
 
Skolan är inte perfekt. Tvärtom så finns det väldigt mycket brister med den. Men att stänga in sig i sin egen bubbla och högaktningsfullt skita i omvärlden kommer inte lösa några problem, utan det kommer bara göra det hela värre. Även om vi skulle utgå ifrån att hemundervisning skulle fungera så bra som förespråkarna påstår, vilket det inte gör (!), så är det fortfarande inte rätt beslut.
Ifall du åker på ett skepp som börjar läcka så tar du inte den enda livbåten och lämnar resten av passagerarna att dö. Du hjälper till med att täta läckan.
 

Kommentarer
Postat av: Berno

Din text är fylld med så mycket ogrundade fördomar om hemundervisning att inlägget saknar trovärdighet. Ta reda på fakta istället om varför hemundervisning idag är en av världens snabbast växande folkrörelser.


Svar: Vilka fördomar menar du då?Att en utbildad lärare troligen har bättre koll på det här med undervisning och sina ämnen än en slumpmässigt utvald förälder?
Att skolan spelar en viktig roll i barns utveckling av social kompetens?
Att hemundervisning skulle missbrukas av religiösa fanatiker och liknande som inte vill att deras barn ska möta andra världsbilder än deras egen?
Eller att föräldrar inte har rätt att göra vad de vill med sina barn?

Var snäll och precisera dig. Hur ska jag annars kunna ta dig på allvar och ge dig den trovärdighet du påstår att min text saknar?
auuus

2013-04-01 @ 15:44:35
URL: http://www.hemundervisning.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0